2. NEDĚLE VELIKONOČNÍ - 1.5.2011 - bílá
Komentář k 1. čtení ze Skutků apoštolů . (I.A str. 119) Sk 2, 42 -47: Vzkříšený a nanebevstoupený Kristus zůstává v souladu se svým zaslíbením až dokonce časů s lidstvem. Je však přítomen jiným způsobem než v době svého pozemského života. Z úryvku ze Skutků apoštola Lukáše můžeme zachytit základní prvky života prvotní církve, oživované a podněcované Ježíšovým Duchem. Od těch dob potkáváme vzkříšeného Ježíše v jeho slovu, které hlásá Církev a v eucharistii, kterou slavíme jako trvalou památku na něho, dokud nepřijde. 1.ČTENÍ Sk 2,42-47: Křesťané setrvávali v apoštolském učení, v bratrském společenství, v lámání chleba a v modlitbách. Všechny naplňovala bázeň, poněvadž se prostřednictvím apoštolů dělo mnoho divů a znamení. Všichni, kteří přijali víru, drželi pevně pohromadě a měli všechno společné. Prodávali všechen svůj majetek a dělili ho mezi všechny, jak kdo potřeboval. Každý den zůstávali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a jedli pokrm v radosti a s upřímností srdce, chválili Boha a těšili se všeobecné oblibě. A Pán rozmnožoval den co den počet povolaných ke spáse. Komentář ke 2. čtení z prvního listu apoštola Petra . (I.A str.120) 1 Petr 1,3-9: Formou
slavnostního chvalozpěvu nás apoštol Petr uvádí do posvátné atmosféry, abychom
mohli lépe vnímat, jak velkým darem je povolání, kterého se nám dostalo při
křtu. Ve své nesmírné lásce nás Bůh Otec znovuzrodil skrze smrt a vzkříšení
svého Syna, abychom v trvalém spojení s ním zcela bezpečně dospěli
k cíli - k věčné spáse našich duší. Komentář k evangeliu podle Jana. ( I. A str. 121) Jan 20,19 - 31:
Ježíš Kristus byl ukřižován, pohřben a o tři dny později vstal z mrtvých. Vzkříšení poskytuje jediné přijatelné vysvětlení toho, že se Ježíš Kristus často zjevoval svým učedníkům.S nimi jedl, mluvil s nimi a oni se dotýkali jeho těla, aby uvěřili, že je to on, který se jim zjevuje. Vyprávění z evangelia podle Jana to potvrzuje.
-
693 - Třetího dne vstal z mrtvých
je téma dnešní katechetické homilie podle projektu ČBK „Učící se církev“ – Lekce 219 s odkazem na Katechismus katolické církve (KKC) 638-647.
Osnova :
Historická událost i skutečnost přesahující dějiny, která je předmětem víry.
a) Ježíš svými zjeveními po zmrtvýchvstání (po 40 dní) zasvěcuje své učedníky do tajemné přítomnosti v Církvi ve svém slovu a eucharistii
b) nejen staří učedníci, ale i my, moderní křesťané, se můžeme setkat se vzkříšeným Ježíšem v jeho slovu,které hlásá Církev jeho autoritou a v eucharistii, kterou slaví jako trvalou památku na něho, dokud nepřijde
Úvod. Ježíšovo zmrtvýchvstání je historickou událostí, skutečností přesahující dějiny, která je předmětem víry. Vzkříšení Ježíše Krista je společně s jeho křížem ohniskem celého Nového zákona. Zde se sbíhá vše, co bylo předtím, a odtud se opět rozbíhá vše, co bude následovat. Evangelia jednak zachycují Ježíšovy předpovědi a náznaky vzkříšení, jednak popisují setkání zmrtvýchvstalého Krista s těmi, od kterých jsme o zmrtvýchvstání přijali svědectví. Mimo to Lukášovo evangelium naznačuje ještě třetí linii: zmrtvýchvstání je i naplněním předpovědí Starého zákona (638; 639). „To je smysl mých slov, která jsem k vám mluvil, když jsem ještě byl s vámi: že se musí naplnit všechno, co je o mně psáno v Mojžíšově zákoně, v Prorocích i v Žalmech.“ Tehdy jim otevřel mysl, aby rozuměli Písmu. Řekl jim: „Tak je psáno: Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých…“ (Lk 24,44‑46).
Ježíš svými zjeveními po zmrtvýchvstání (po 40 dní) zasvěcuje své učedníky do tajemné přítomnosti v Církvi ve svém slovu a eucharistii.
První skutečností, se kterou se v rámci velikonoční událostí setkáváme je prázdný hrob. „ Proč hledáte živého mezi mrtvými? Není tady, byl vzkříšen“ (Lk 24,5-6) - zaznamenává apoštol Lukáš a jeho slova potvrzují apoštol Jan, Petr a jiní učedníci kteří do prázdného hrobu vstupují ( Jan 20,2; Jan 20,6; Jan 20,8). Jedině vzkříšení vysvětluje logicky a úplně Ježíšův prázdný hrob (640).
Prvními hlasatelkami Kristova zmrtvýchvstání jsou zbožné ženy, které přicházejí dokončit nabalzamování Ježíšova těla ( Mk 16,1; Lk 24,1;) a potkávají (641) vzkříšeného Ježíše (Mt 28,9-10; Jan 20,11-18). Ježíš se ukázal Petrovi a potom učedníkům ( Lk 24,9-10) a zasvěcuje je do své tajemné přítomnosti v Církvi (642). Po takovýchto a jiných svědectvích není možno neuznat Kristovo zmrtvýchvstání jako historickou skutečnost (643; 644). Vzkříšený Ježíš navazuje přímé vztahy dotykem a společným jídlem, prokazuje, že není žádný přízrak. Učedníci si mohou ověřit, že jeho tělo je skutečné, nese stopy mučení a - 694 – Nejen staří učedníci, ale i my, moderní křesťané, se můžeme setkat se vzkříšeným Ježíšem v jeho slovu,které hlásá Církev jeho autoritou a v eucharistii, kterou slaví jako trvalou památku na něho, dokud nepřijde.
K tomu nám nabídl Svatý otec velmi jednoduchý recept a to prostřednictvím pouhých tří kroků: účastí na nedělní mši svaté, kontaktem s Bohem na začátku i na konci dne a rozhodováním na základě Desatera:
"Co je podstatné? Podstatné je, nenechat nikdy neděli bez setkání se Vzkříšeným Kristem v eucharistii. To není přívažek, ale světlo celého týdne. Nikdy nezačínat a nekončit den bez alespoň kratičkého kontaktu s Bohem a na životní cestě sledovat 'ukazatele cesty', podávané Bohem v Desateru, které vykládá Kristus, jenž vysvětluje, co je láska k bližnímu v konkrétních situacích. Domnívám se, že pravou jednoduchostí a velikostí života svatosti je nedělní setkání se Vzkříšeným; kontakt s Bohem na začátku a konci dne; rozhodnutí sledovat 'ukazatele cesty', které nám dal Bůh, jsou pouhými formami lásky k bližnímu. (…) Toto je opravdová jednoduchost, velikost i hloubka křesťanského života, existence světců." ( Benedikt XVI. – promluva 13. dubna 2011 ). Závěr:
Ježíš Kristus z Nazareta byl ukřižován, pohřben a o tři dny později vstal z mrtvých. Vzkříšení poskytuje jediné přijatelné vysvětlení toho, že se Ježíš Kristus zjevoval svým učedníkům. Po svém zmrtvýchvstání se Ježíš při nejméně deseti příležitostech zjevil těm, kteří jej znali, a také více než 500 lidem najednou. S nimi jedl, mluvil s nimi a oni se ho dotýkali.
Žádné jiné náboženství neprohlašuje, že jeho zakladatel byl vzkříšen. V tomto je křesťanství unikátní. Jakýkoli argument pro platnost křesťanství stojí a padá s důkazy vzkříšení Ježíše Krista. Zmrtvýchvstání je středem křesťanské víry. Po celá staletí až do dnešní doby mnoho velkých učenců, kteří zvážili důkazy o zmrtvýchvstání, věřili a věří, že Ježíš je živý. I současní křesťané se s ním mohou setkávat denně v jeho Slovu a v eucharistii.
Viz též Učící se církev (úvody k textům) www. kostely.bk
Vypracoval MUDr. Leopold Mann
- 695 - |
Úvody a promluvy >