SLAVNOST SVATÉHO CYRILA A METODĚJE – pondělí - 5.7.2010
Liturgické texty
Komentář k 1. čtení z knihy proroka Izaiáše. ( V) Iz 61,1-3a:
Verše z knihy proroka Izaiáše byly vybrány, abychom jim naslouchali při dnešní slavnosti svatého Cyrila a Metoděje k oslavě jejich zásluh pro vznik naší národní kultury a vzdělanosti v souvislosti s jejich misijním posláním hlásat evangelium na počátku období šíření křesťanství na Moravě.
PRVNÍ ČTENÍ Iz 61, 1 -3a: Duch Pána,
(duch) Hospodinův, je nade mnou, protože mě Hospodin pomazal, poslal mě
zvěstovat radostnou zprávu chudým, obvázat ty, jimž puká srdce, oznámit zajatým
propuštění, svobodu uvězněným, hlásat Hospodinovo milostivé léto a den pomsty
našeho Boha, potěšit všechny soužené, zarmouceným na Siónu dát věnec místo
popela, olej radosti místo smutečního šatu, jásot místo malomyslnosti. Komentář ke 2.
čtení z druhého listu Pavla Korinťanům. (V) 2
Kor 4,1-2. 5-7: Misie soluňských bratří Cyrila a Metoděje koncem 9. století na Moravě měla veliký úspěch. Setkali se s velikou odezvou ze strany velkomoravského panovníka i slovanského lidu. Jejich duchovnost, osobní příklad křesťanského života, smýšlení a v neposlední řadě používání lidu srozumitelného slovanského jazyka při bohoslužbách získala podporu lidu v přijetí křesťanství a opuštění pohanských zvyků a pověr. Slova apoštola Pavla jakoby vyvěrala i z jejich srdcí oddaných Kristu.
DRUHÉ ČTENÍ 2 Kor 4, 1 -2. 5-7: Bratři! Když jsme pověřeni službou, nenecháváme se ovládnout malomyslností, protože nám Bůh milosrdně pomáhá. Nepoužíváme nečestných úskoků, nepočínáme si chytrácky ani nefalšujeme Boží slovo. (Ale hlásáme) pravdu naprosto otevřeně, a tak se doporučujeme každému lidskému úsudku před Bohem. Vždyť přece nehlásáme sebe, ale kážeme, že Ježíš Kristus je Pán, my však že jsme vaši služebníci kvůli Ježíši. Neboť Bůh, který řekl: 'Ať ze tmy zazáří světlo!', zazářil i v našem srdci, aby osvítil lidi poznáním Boží velebnosti, která je na Kristově tváři. Poklad (víry) máme v nádobě hliněné. To proto, aby se ta nesmírná moc připisovala Bohu, a ne nám.
Komentář k evangeliu podle Lukáše. (V) Lk 10,1-9:
Svatý Cyril a Metoděj byli těmi pravými následovníky Ježíšových učedníků, jak o nich píše i dnešní Lukášovo evangelium. Pán je ustanovil, aby lidu srozumitelně tlumočili jeho slovo do celého světa. Jejich dílo se stalo mostem mezi východními i západními křesťanskými světy, kdy se naše země koncem 1. tisíciletí ocitly v průsečíku zájmů tehdejších evropských mocností.
EVANGELIUM Lk 10, 1-9: Pán ustanovil ještě jiných dvaasedmdesát (učedníků), poslal je před sebou po dvou do všech měst a míst, kam chtěl sám přijít, a řekl jim: "Žeň je sice hojná, ale dělníků málo. Proste proto Pána žně, aby poslal dělníky na svou žeň. Jděte! Posílám vás jako ovce mezi vlky. Nenoste měšec, ani mošnu, ani opánky. S nikým se cestou nepozdravujte. Když někde vejdete do domu, napřed řekněte: 'Pokoj tomuto domu!' Bude-li tam člověk hodný pokoje, spočine na něm váš pokoj, jinak se vrátí k vám.V tom domě zůstaňte a jezte a pijte, co vám dají, protože dělník má právo na svou mzdu. Nepřecházejte z domu do domu! Když přijdete do některého města a přijmou vás tam, jezte, co vám předloží, uzdravujte tamější nemocné a říkejte jim: 'Přiblížilo se k vám Boží království!' "
- 543- Počátky křesťanství na Velké Moravě
je téma dnešní dějepisné homilie podle projektu ČBK „Učící se církev“ – Lekce 168.
Osnova:
a) latinské křesťanství (franská, iroskotská misie) b) Rastislav povolává byzantskou misii na Moravu (jeho politický plán v rámci plánu Mikuláše I. o obnově sirmijské diecéze)
Úvod. Našim předkům na Moravě a v Čechách se dostalo prvních zvěstí o křesťanském Bohu někdy na sklonku 8. století. Co bylo předtím je z největší částí zahaleno rouškou pověstí a bájí. Naše země se poprvé ocitly v průsečíku zájmů tehdejších evropských mocností a christianizace byla jedním z osvědčených prostředků, a to dokonce hlavním, k dosažení kulturní asimilace. Církevní misie byly odedávna jedním z nejúčinnějších prostředků diplomacie, jakkoli sledovaly především náboženské cíle.
Latinské křesťanství (franská, iroskotská misie).
Prvními hlasateli evangelia u českých i moravských kmenů byli kněží z Bavor. V Bavorsku se ujalo křesťanství působením mnichů iroskotských v století 7. a v první polovině století 8., kdy tam byla založena biskupství franského episkopátu v Salcburku, Pasově a Řezně. Kněží těchto diecézí brzy rozvinuli horlivou misionářskou činnost i mezi sousedním obyvatelstvem slovanským. „Počátky křesťanství v Čechách“ je název tématu loňské dějepisné homilie 115 ke slavnosti sv. Václava (viz.).
Dnes se spíše věnujeme situaci na Velké Moravě. Soudobá situace na tomto území byla z hlediska církevní správy poněkud komplikovaná. Působili zde duchovní z Vlach, Řecka a Němec a zvláště pasovské biskupství tu vykonávalo i jakousi duchovní správu. Podle některých údajů byli Moravané r. 831 křtěni pasovským biskupem, nazývaným apoštolem Moravanů. První moravské křesťany lze však očekávat ještě dříve v souvislosti s přijímáním křesťanství na státní úrovni v sousedním slovinském Korutansku a také s činností iroskotských misií, jejichž liturgickým zvyklostem odpovídají stavební prvky některých staromoravských kostelů. Pasovskému biskupství lze přiznat velké zásluhy na počátcích christianizace, na povýšení křesťanství na státní náboženství za panovníka Moravy Mojmíra.
Rastislav povolává byzantskou misii na Moravu (jeho politický plán v rámci plánu Mikuláše I. o obnově sirmijské diecéze).
Závěr.
Jenom dvě desetiletí po Metodějově smrti byla Velkomoravská říše vyvrácena maďarskými nájezdy, s ní zanikla i organizace moravské církve a ohlasy moci velkomoravského vládce se dochovaly jen ve zmínkách pozdějších legend a kronik napsaných ve zcela jiném prostředí. Co však cyrilometodějskou misii přetrvalo a zajistilo jí trvalé místo v dějinách lidstva, bylo její dílo kulturní.
Viz též Učící se církev (úvody k textům) www. kostely.bk Vypracoval MUDr.Leopold Mann
- 546-
|